NEW YORK - De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen Northwest Airlines en Delta Air Lines hebben uitstel van betaling aangevraagd. Ze hebben een beroep gedaan op hoofdstuk 11 van de Amerikaanse faillissementswetgeving, dat de mogelijkheid biedt te reorganiseren zonder dat de schuldeisers roet in het eten kunnen gooien.

De twee concerns hebben hun surseanceaanvraag woensdag ingediend. Ze verkeerden al langer in financiële problemen, onder meer als gevolg van de sterke stijging van de brandstofkosten. Met Delta en Northwest zitten nu vier van de zeven grootste maatschappijen in surseance. US Airways en United Airlines vliegen al ruim een jaar onder bescherming van de Amerikaanse faillissementswet.

Hoge personeelskosten

De maatschappijen hebben behalve door de hoge brandstofkosten problemen door de concurrentie van de prijsvechters in de branche. Voor Northwest, partner van KLM, kwamen daar hoge personeelskosten bij. De maatschappij wilde die aanpakken, met een staking van technici en schoonmakers als gevolg. Volgens analisten kan de surseance tot concessies van de vakbonden leiden, die normaal aan de onderhandelingstafel niet zouden worden bereikt.

Delta zit met grote schulden en heeft een enorm tekort bij zijn pensioenfonds. De maatschappij heeft sinds 2000 ruim 10 miljard dollar verlies geleden en heeft sinds mei al tweemaal gewaarschuwd dat uitstel van betaling tot de mogelijkheden behoorde.

Delta Air Lines is de op twee na grootste luchtvaartmaatschappij van de VS en is opgericht in 1928. In het tweede kwartaal van dit jaar bedroeg het verlies 382 miljoen dollar netto bij een omzet van 4,18 miljard dollar. De schulden bedragen 21 miljard dollar. Delta voert 7587 vluchten per dag uit op 502 steden in 88 landen, in combinatie met zijn partners. Vorig jaar werden er 110 miljoen passagiers vervoerd. Er werken 52.000 mensen.

Northwest bestaat sinds 1926 en is de op drie na grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. In het tweede kwartaal van dit jaar kwam de omzet uit op 3,2 miljard dollar en leed de maatschappij een verlies van 225 miljoen dollar. Northwest zit met een schuld van 15 miljard dollar en telt 40.000 personeelsleden.

KLM

De transatlantische vluchten die KLM samen met Northwest verzorgt, zullen niet in gevaar komen, aldus een KLM-woordvoerder in een reactie. Volgens de woordvoerder zijn die vluchten winstgevend. "Stoppen met vliegen kost nog veel meer."