DEN HAAG - Steeds meer railgoederenvervoerders verzetten zich tegen de hoge kosten die de Betuweroute meebrengt. ACTS, ERS en Rail4Chem dreigen de spoorlijn na opening in 2007 links te laten liggen, zeiden ze woensdag. De grootste railvervoerder van Nederland, Railion, liet eerder dit jaar al weten bezwaren te hebben tegen de dure Betuweroute.

ACTS, ERS en Rail4Chem, die samen goed zijn voor 80 procent van het containervervoer over het spoor, hebben een bureau onderzoek laten doen naar de Betuweroute. Daarin staat dat de bedrijven zich door het gebruik van de nieuwe spoorlijn geconfronteerd zien met flink hogere kosten.

De belasting voor het gebruik van de spoorlijn kan in 2007 tussen de 50 en 250 procent oplopen, aldus het onderzoek. Voor de jaren daarna worden ook flinke prijsstijgingen voorzien.

De nieuwe beveiligings- en elektriciteitssystemen van de Betuweroute zorgen bovendien voor hogere kosten. Onder meer de locomotieven moeten worden aangepast. Het onderzoek stelt dat de Betuweroute daardoor mogelijk niet kan concurreren met het vervoer over de weg of het water. Railion waarschuwde daar onlangs ook voor.