De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft een nieuw probleem bij een aantal toestellen van het type Boeing 737 MAX en een ouder type uit de 737-serie aan het licht gebracht.

De 737 MAX is het toestel dat sinds maart wereldwijd aan de grond wordt gehouden. Hiertoe werd besloten na twee grote crashes waarbij in totaal 346 mensen zijn omgekomen.

De toestellen kunnen onderdelen bevatten die vanwege fabricagefouten vervangen moeten worden.

Het gaat om beweegbare panelen aan de voorkant van vleugels die tijdens het opstijgen en landen opwaartse druk kunnen geven. Volgens de luchtvaartautoriteit leidt het uitvallen van deze onderdelen niet tot verlies van het toestel, maar kan er tijdens een vlucht wel schade ontstaan.

Waarschijnlijk twintig toestellen met fabricagefouten

Boeing zegt in een reactie dat twintig 737 MAX-toestellen hoogstwaarschijnlijk de onderdelen met fabricagefouten bevatten. Nog eens 159 toestellen worden hierop gecontroleerd.

Bij 21 toestellen van het type 737 NG zou het probleem zich kunnen voordoen en bij 112 toestellen wordt er nog naar gekeken. Het type NG is de derde generatie 737, die in 1997 in productie werd genomen.

De FAA zegt Boeing te zullen verplichten de onderdelen binnen tien dagen op te sporen en te vervangen.

Het bedrijf werkt nog aan een software-update om ervoor te zorgen dat de 737 MAX-toestellen weer gebruikt mogen worden.