De Chinese webwinkelgigant AliExpress, de marktplaats van Alibaba, hanteert verkoopvoorwaarden die in strijd zijn met Europese consumentenregels. Dat stelt de Consumentenbond, die wil dat de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) optreedt.

De Consumentenbond geeft aan dat in de voorwaarden van AliExpress staat dat een koper zich bij problemen met een leverancier tot een arbitrage-instituut in Hongkong moet wenden.

Volgens Europese wetgeving moeten consumenten in eigen land naar de rechter kunnen stappen.

Ook staat het Chinese platform niet toe dat klanten een product binnen veertien dagen terugsturen zonder opgaaf van reden. Ook dit is in strijd met Europese regels, aldus de Consumentenbond, die er daarnaast op wijst dat AliExpress geen duidelijke informatie geeft over de wettelijke garantietermijn.

Directeur Consumentenbond: 'Alibaba moet regels respecteren'

De Consumentenbond trekt op met vijf Europese consumentenorganisaties die bij hun nationale toezichthouder aan de bel trekken. "Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

"We vragen de ACM dringend om naar de kwestie te kijken, en samen met andere Europese toezichthouders actie te ondernemen."