DEN HAAG - De gedeeltelijke privatisering van Schiphol kan het best via een beursgang plaatsvinden. Aan onderhandse plaatsing van aandelen, zoals het CDA voorstaat, kleven te veel nadelen.

Dat staat in een advies van de zakenbank Lazard aan het ministerie van Financiën, waarop Het Financieele Dagblad de hand heeft weten te leggen. Volgens het ministerie is het de bedoeling het advies volgende week aan de Tweede Kamer aan te bieden.

Het kabinet wil 49 procent van de luchthaven privatiseren. Het CDA wilde echter eisen kunnen stellen aan beleggers over goed bestuur en het investerings- en dividendbeleid. Om dat te bereiken, wilde het Kamerlid Haverkamp van Zalm weten of het mogelijk was een minderheidsaandeel onder te brengen bij een select groepje beleggers.

Maar volgens Lazard is onderhandse plaatsing niet de beste manier om die garanties binnen te halen. De politiek zou dan juist minder invloed op Schiphol krijgen. Investeerders zijn volgens Lazard bereid een hoge prijs te betalen, maar alleen als ze grote invloed krijgen op het beleid.

Exitstrategie

Een onderhandse plaatsing biedt naast dezelfde tot meer opbrengsten de mogelijkheid om eisen te stellen aan beleggers over behoorlijk bestuur, investerings- en dividendbeleid en een exitstrategie, aldus Haverkamp eerder dit jaar. Luchthavens als Zaventem (bij Brussel), Rome, Sydney, Birmingham en Boedapest zijn zo geprivatiseerd. Haverkamp gaf ook de voorbeelden van de Belgische en de Deense Post en Afvalverwerking Rijnmond.

Haverkamp kon vrijdag nog niet inhoudelijk op het rapport reageren. Hij heeft het nog niet ingezien. Hij wil bovendien het kabinetsstandpunt afwachten.