PostNL heeft in het eerste kwartaal van dit jaar meer dan de helft van zijn omzet gehaald uit activiteiten die zijn gerelateerd aan e-commerce, meldt het bedrijf dinsdag.

De omzet steeg naar 684 miljoen euro, tegenover 674 miljoen euro een jaar eerder.

De winst zakte daarentegen van 14 miljoen euro in het eerste kwartaal van vorig jaar naar 6 miljoen euro dit jaar.

Terwijl de pakketten een totale omzetgroei van 8 procent lieten zien, kwam de traditionele postmarkt verder onder druk te staan. Bij deze tak daalde de omzet juist met 8 procent.

Vraag naar avondbezorging groeit

"In het eerste kwartaal van 2019 kwam 51 procent van onze omzet uit e-commerce activiteiten, een bewijs dat we onze transformatie realiseren", zegt CEO Herna Verhagen.

De bezorging van pakketten nam zowel op de consumentenmarkt als op de zakelijke markt sterk toe. PostNL ziet de vraag naar aanvullende diensten, zoals avondbezorging, verder groeien.

Het concern heeft verder in het eerste kwartaal een kostenbesparing van 12 miljoen euro gerealiseerd.

Het bezorgbedrijf handhaaft zijn verwachtingen voor 2019. PostNL denkt uit te komen op een onderliggend cash bedrijfsresultaat van tussen de 170 miljoen euro en 200 miljoen euro.