DONGEN - Het blijft kommer en kwel in de supermarktwereld. De branche kende in augustus een omzetdaling van 1,7 procent ten opzichte van 2004. De totaalomzet liep volgens gegevens van GfK Panel Services Benelux uit Dongen terug van 2,37 tot 2,34 miljard euro.

De nieuwe ronde in de prijzenoorlog heeft volgens J. Holla van het onderzoeksbureau geen soelaas geboden. Terwijl de gemiddelde waarde van de kassabon daalde, nam ook het aantal bezoeken aan supermarkten af.

Holla wijst op prijsverlagingen bij Super de Boer en op een toenemend aantal acties, zoals Albert Heijns hamsterweken. "Het lijkt er echter op dat de Nederlandse consument daar minder gevoelig voor is geworden."

Hij voorziet vooralsnog geen herstel in de branche. "In augustus was de omzet elke week structureel lager dan vorig jaar." De totale omzet van supermarkten in 2005 is ten opzichte van vorig jaar tot dusver met 0,6 procent gedaald tot 16,6 miljard euro.

GfK constateerde in de eerste helft van dit jaar ook een terugloop bij de levensmiddelenafdelingen van groothandelconcerns als Sligro en Makro. Met uitzondering van reform- en viswinkels verloren bovendien alle speciaalzaken de eerste zes maanden van 2005 klanten.