Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Vrijdag 24 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

'Millennialverzekeraar' Lemonade opent Europees kantoor in Amsterdam

Door NU.nl

03 mei 2019 om 09:41Update: 4 jaar geleden
nujij comment35 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
De Amerikaanse inboedelverzekeraar Lemonade, vooral populair onder millennials, gaat zijn Europese kantoor waarschijnlijk in Amsterdam openen. Dat bevestigt een bron aan Het Financieele Dagblad.

Op de website van Lemonade staan vier vacatures met als locatie Amsterdam, waaronder voor een officemanager en een customerexperiencespecialist.

In april werd bekend dat Lemonade een bedrag van 300 miljoen dollar (269 miljoen euro) binnenhaalde dankzij investeerders Softbank, Allianz en Google.

Het bedrijf is vooralsnog alleen actief op de Amerikaanse markt, maar wil groeien door ook andere verzekeringen aan te bieden. Ook wil het uitbreiden naar Europa. Het lijkt erop dat Amsterdam daarvoor de thuisbasis wordt.

Drie kwart van verzekerden onder de 35 jaar

Lemonade, dat de verzekeringswereld flink heeft opgeschud, werd in 2015 opgericht en zou volgens Forbes inmiddels zo'n 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) waard zijn. Volgens het blad is 75 procent van de verzekerden bij Lemonade onder de 35 jaar. Voor 90 procent is het zelfs de eerste inboedelverzekering die ze afsluiten.

De verzekeraar werkt niet met mensen, maar met algoritmes om schadeclaims af te handelen. Declaraties kunnen daardoor binnen drie minuten afgehandeld worden. Eind 2016 berichtte topman Daniel Schreiber trots over de uitbetaling aan een man uit New York wiens parkajas was gestolen. Binnen drie seconden werd 729 dollar (653 euro) naar hem overgemaakt.

Lemonade werkt met een uniek model; 25 procent van de inkomsten wordt gebruikt voor administratieve kosten en eventuele winsten. 75 procent is voor het uitbetalen van schadeclaims, belastingen en andere kosten. Wat overblijft gaat naar een goed doel dat klanten zelf kunnen kiezen.

Algoritmes om fraude tegen te gaan

Het idee is dat een valse schadeclaim ten koste van een goed doel gaat. Speciale antifraudealgoritmes moeten valse claims eruit filteren. Dat gaat niet altijd goed. Waar de verliesratio in 2017 nog 166 procent (voor elke 100 euro die binnenkwam, ging er 166 euro uit) was, lag die in het eerste kwartaal van 2019 op 86.

Inboedelverzekeringen voor huurders beginnen bij 5 dollar per maand, en voor huiseigenaren bij 25 dollar. Lemonade heeft de polissen op zijn eigen balans staan, waardoor de verzekeraar zelf verantwoordelijk is voor de uitbetaling. De meeste kleine verzekeraars brengen hun risico onder bij een andere, grote partij.

Beeld: Lemonade
nujij comment35 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

GeldEconomieVerzekeringen

NUjij: Uitgelichte reacties

Asimo
Art Director
03 mei 2019 om 15:33
Stelling: "Het gebruik van algoritmes in plaats van mensen gaat ten koste van de verzekerden." Moeilijk. Ik heb er te weinig kaas van gegeten om hier een duidelijk standpunt in te nemen. Mijns inziens werkt personeel van grote verzekeraars met standaard voorwaardes die voor elke verzekeraar gelden. Algoritmes of niet, ik denk niet dat de hamvraag moet zijn hoe snel verzekeringen overgaan tot betaling maar of sprake is van goed beleid; m.a.w klopt het? Als ik niets krijg omdat een ”algoritme” stelt dat ik hier niet voor in aanmerking kom maar ik daar van mening over verschil, tot wie kan ik me dan wenden? Bij een grote verzekeraar kan ik tenminste iemand aan de lijn krijgen en om opheldering te vragen.
Respect: 👍 3Reacties: 💬 1
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment35 reacties

Net binnen

  • 23:01
    Van Dijk zoekt naar woorden na afstraffing in Frankrijk: 'Dit is slecht'
  • 22:57
    Hoofdaanklager die Trump beschuldigt krijgt poederbrief met doodsbedreiging
  • 22:46
    Van de Zandschulp komt met schrik vrij en bereikt derde ronde in Miami
  • 22:40
    Oranje begint tweede tijdperk Koeman met kansloos verlies tegen Frankrijk

Meest gelezen

  • 1
    Meisje (7) overleden bij ongeluk met stadsbus in Utrecht, jongen (5) zwaargewond
  • 2
    Grote asteroïde scheert zaterdag zichtbaar langs de aarde
  • 3
    Klanten van ING kunnen weer geld overmaken na storing
  • 4
    60 uur taakstraf voor Van Meijeren (FVD) omdat hij zonder rijbewijs door rood reed
  • 5
    Hoe Oranje dankzij Van Gaal ook nog een sluiproute naar het EK heeft


Nieuwsvideo's

  • Hond gered van steile klif door vrijwilligers in Maleisië
    Hond gered van steile klif door vrijwilligers in Maleisië
  • Vuurzee op snelweg in VS nadat tankwagen kantelt
    Vuurzee op snelweg in VS nadat tankwagen kantelt
  • Neerkletterend raam raakt Chinese man op haar na
    Neerkletterend raam raakt Chinese man op haar na
  • Oekraïne gebruikt nu ook kamikazevoertuigen tegen Russen
    Oekraïne gebruikt nu ook kamikazevoertuigen tegen Russen

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden