Nederlandse consumenten hebben in 2018 voor 1,6 miljard euro aan spullen gekocht in webwinkels uit andere EU-landen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag op basis van lopend onderzoek.

In totaal werd er in 2018 voor 17 procent meer aan artikelen gekocht dan een jaar eerder. Het groeitempo van de aankopen van Nederlandse consumenten in EU-webwinkels is hiermee minder hoog dan in voorgaande jaren, schrijft het CBS.

In het laatste kwartaal van 2018 kochten Nederlandse consumenten voor 453 miljoen euro in Europese webwinkels. Dat is 22 procent meer dan in dezelfde periode in 2017.

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. Volgens de cijfers van het CBS ging het in 2018 om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

Internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels

Ook de internetverkopen van Nederlanders bij in Nederland gevestigde webwinkels zitten in de lift. In 2018 lag deze hoeveelheid bijna 18 procent hoger dan in 2017.

Net als bij de Europese webwinkels blijft het groeitempo van de Nederlandse webwinkels hoog, maar loopt deze groei na 2015 iets terug. In 2015 nam de omzet van Nederlandse webwinkels nog met 22 procent toe.

De Nederlandse internetverkopen stijgen volgens het CBS veel sterker dan de totale omzet van de Nederlandse detailhandel. Die groeide in 2018 met ruim 3,4 procent.