De uitgaven aan vleesvervangers zullen in Nederland met 10 procent stijgen in 2019 en 2020, voorspelt ABN AMRO. Volgens de bank stijgt de populariteit van vleesvervangers doordat er steeds meer innovatie plaatsvindt met smaak, structuur en ingrediënten.

De afgelopen jaren groeide de markt voor vleesvervangers met gemiddeld 4 procent. Maar door de intrede van grote spelers zal de groei versnellen, verwacht econoom Nadia Menkveld van ABN AMRO.

Zo nam Unilever eind vorig jaar pionier De Vegetarische Slager over. Oprichter Jaap Korteweg zei toen dat de overname past bij de ambitie om op te schalen.

ABN AMRO ziet producenten op veel manieren experimenteren met vleesvervangers. Zo proberen nepvleesmakers nog simpelweg bestaande vleesconcepten te kopiëren, maar wordt er ook getest met nieuwe ingrediënten. Zo voegen sommige bedrijven bijvoorbeeld hennep of boerenkool toe.

Meer concurrentie door nieuwe producten

Consumenten profiteren van de nieuwe producten, maar zo ontstaat er ook meer concurrentie. "Producenten moeten zich dus blijven onderscheiden", schrijft Menkveld. Zo staan vleesvervangers al bekend om dier- en milieuvriendelijkheid, maar kunnen producenten ook inzetten op betaalbaarheid, gezondheid en ethische vraagstukken, zoals de herkomst van de grondstoffen.

Hoewel de markt snel groeit, wordt er relatief nog weinig uitgegeven aan vleesvervangers. Een gemiddeld Nederlands gezin gaf in 2018 ongeveer 13 euro uit aan vleesvervangers tegen 224 euro aan bewerkt vlees.