AMSTERDAM - Terwijl de doden in het door Katrina getroffen rampgebied worden geborgen, sijpelen de eerste orders voor Nederlandse bedrijven binnen. Van een explosieve vraag naar hun expertise is echter (nog) geen sprake.

Ruim een week nadat de orkaan over de zuidkust van de Verenigde Staten raasde, is een aantal Nederlandse bedrijven met herstelwerkzaamheden begonnen in de zwaar getroffen regio.

Smit Internationale

Het Rotterdamse sleep- en bergingsbedrijf Smit Internationale heeft de eerste op drift geraakte schepen en boorplatforms geborgen. Topman Vree verwacht meer contracten in de wacht te slepen, maar onduidelijk is of er na het bergingswerk ook reparatiewerk voor Smit in het vat zit. De regering-Bush heeft tijdelijk de zogeheten Jones Act buiten werking gesteld, waardoor buitenlandse bedrijven in Amerikaanse wateren mogen opereren. "We weten echter niet hoe lang dit duurt", zei Vree.

De ingenieurs van Arcadis adviseren de Amerikanen bij het dichten van de doorgebroken dijken en het wegwerken van het water. Als die adviezen het beoogde resultaat hebben, is de kans groot dat Arcadis later concrete opdrachten krijgt, liet een woordvoerder weten. Het ingenieursbureau heeft twee kantoren in de staat Louisiana, waarin New Orleans ligt.

Maar vooralsnog loopt het nog niet storm met de vraag naar de vaardigheden van vooral Nederlandse weg- en waterbouwbedrijven die in aanmerking zouden kunnen komen voor opdrachten. Dijken in het rampgebied zijn kapot, de kust is deels weggespoeld, wegen en bruggen zijn vernield.

Boskalis

Boskalis zou via zijn Amerikaanse partner Jim Bean kans moeten maken op orders zoals herstel van de kuststrook en het uitbaggeren van de rivier de Mississippi, die vol met troep ligt. Maar volgens financieel directeur R. Berends van 's werelds grootste baggeraar is het nog te vroeg daarover te speculeren. "De overheid moet dat nog in kaart brengen."

Bouwbedrijf BAM liet weten nog geen telefoontje te hebben gehad van de lokale autoriteiten. Wel heeft het bedrijf vorig jaar na de orkaan Ivan in de regio ervaring opgedaan met het herstel van wegen en bruggen. "We liggen wat dit soort werk betreft goed in de markt", zei de woordvoerder.

Ook in andere branches is het vooralsnog stil. SBM Offshore, dat via dochterbedrijf Atlantia kleine boorplatforms maakt, verwacht geen extra werk te krijgen door de orkaan. Volgens een woordvoerder zijn de onderhouds- en reparatiediensten van Atlantia bovendien al een tijdje uitbesteed.

Handelshuis Hagemeyer, dat zes vestigingen in de regio telt, ziet evenmin direct positief effect op zijn orderboek. Het bedrijf levert onder meer veiligheidshelmen, werkschoenen en stekkerdozen aan industriële afnemers in de regio. "We zijn op dit moment bezig met hulpverlening aan onze eigen werknemers en helemaal niet met het binnenhalen van orders. Wellicht krijgen we op de lange termijn, bij het herbouwen, extra orders", aldus de woordvoerder.

Aan de andere kant van het spectrum zijn er juist Nederlandse bedrijven die schade hebben ondervonden. De orkaan heeft een zware wissel getrokken op de olieplatforms, raffinaderijen en pijpleidingen aan de zuidkust van de Verenigde Staten. Zo heeft oliemaatschappij Shell grote schade opgelopen aan zijn enorme olieplatform Mars, dat goed is voor 15 procent van de olieproductie in de Golf van Mexico. Inmiddels is het concern weer deels begonnen met de winning van olie en gas in de regio.

Ook tankopslagbedrijf Vopak, actief in de regio met een van zijn grootste opslagterminals, heeft schade opgelopen aan zijn tanks, zij het minimaal. "Voor de langere termijn is het nog te vroeg om een uitspraak te doen", zei een woordvoerder.