Webwinkelgigant Bol.com stapt in 2019 "waar mogelijk" af van bezorgmateriaal met het eigen logo en kleurenschema, maakt het bedrijf donderdag bekend. In plaats daarvan komt er onder meer een verzendzak van volledig gerecycled plastic. Met de veranderingen wil het bedrijf de CO2-uitstoot verlagen.

In 2019 hoopt de webwinkel ongeveer 3,5 miljoen wit-blauwe Bol.com-dozen minder te gebruiken bij het verpakken van verzendingen. Dit is "een aanzienlijk percentage" van het totaal, stelt een woordvoerder tegen NU.nl, maar wel minder dan de helft. "We verkopen wel meer dan 3,5 miljoen producten per jaar", legt hij uit.

Daarnaast wordt onder meer de plastic verzendzak in gebruik genomen, die in vergelijking met de kartonnen doos van nu 90 procent minder uitstoot vereist, zo claimt het bedrijf. De verminderde CO2-uitstoot wordt met name behaald door het lichtere verpakkingsmateriaal.

Ook zorgt het gebruik van plastic verzendzakken er volgens Bol.com voor dat er minder pakketten worden verstuurd met veel "loze lucht". Daardoor kunnen busjes van pakketbezorgers meer spullen meenemen en zijn er minder transportbewegingen nodig, argumenteert het webwinkelbedrijf.

Momenteel zijn de verpakkingen van Bol.com goed voor 20 procent van de totale CO2-uitstoot van de webwinkelgigant. Met onder meer de overstap naar duurzamere verpakkingswijzen wil het bedrijf in 2025 klimaatneutraal zijn.