De klachten van prijsvechter Ryanair over de tarieven en voorwaarden van Eindhoven Airport zijn ongegrond, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag.

De luchthaven heeft zich gehouden aan de regels die gelden bij het vaststellen van tarieven en voorwaarden per 1 april van dit jaar, concludeert de toezichthouder.

Ryanair vond dat Eindhoven Airport informatie had achtergehouden. Het luchtvaartbedrijf stelde bovendien dat de kortingsregeling op het passagierstarief op basis van de bezettingsgraad van een vliegtuig discriminerend is.

Ook zou Eindhoven Airport niet gereageerd hebben op zeven brieven van Ryanair met verzoeken om toelichting op de vaststelling van de tarieven en voorwaarden.

Sinds 1 mei 2018 moet Eindhoven Airport jaarlijks tarieven en voorwaarden vaststellen. Gebruikers van de luchthaven, zoals luchtvaartmaatschappijen, mogen klachten hierover indienen bij de ACM.

Ryanair heeft basis op Eindhoven Airport gesloten

Ryanair heeft de basis op Eindhoven Airport afgelopen november gesloten, omdat het bedrijf verwachtte minder vluchten uit te voeren.

Nederlandse piloten stapten vervolgens naar de rechter, omdat zij het niet eens waren met de overplaatsingen die het gevolg waren van de sluiting. Zij wonnen die zaak.

Hoewel de basis dichtgaat, blijft Ryanair wel vluchten uitvoeren op Eindhoven Airport. Het bedrijf zet daarvoor toestellen en personeel uit andere landen in.