In 2018 kochten vijf miljoen Nederlanders voor een bedrag van 880 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels, blijkt woensdag uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org en PostNL.

In 2017 kochten nog 3,8 miljoen Nederlanders via buitenlandse webwinkels, voor een bedrag van 765 miljoen euro. De uitgaven groeiden hiermee in een jaar met 15 procent.

Vooral kleding, schoenen, speelgoed, personallifestyle- en IT-producten worden bij de webwinkels gekocht. China is met 31 procent van de aankopen het populairst, gevolgd door Duitsland (17 procent), het Verenigd Koninkrijk (15 procent) en de Verenigde Staten (9 procent).

De totale online bestedingen bedroegen in 2018 23,7 miljard euro, waarmee de aankopen via buitenlandse webshops 3,7 procent van het totaal innemen.

Nederlanders hebben vergeleken met consumenten uit andere landen nog erg de voorkeur voor webshops uit eigen land. "In andere landen ligt het aandeel van 'crossborderbestedingen' veel hoger, soms wel in de tientallen procenten", zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, hierover.