De subsidie op elektrisch rijden is niet wetenschappelijk gecontroleerd door onderzoeksorganisatie TNO en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), schrijft Follow The Money (FTM) donderdag. Staatssecretaris Menno Snel van Financiën verdedigde de 'Tesla-subsidie' in februari juist in de Kamer door dit te beweren.

Het zogenoemde Carbontax-rekenmodel onderschatte de verkoop van elektrische auto's, waardoor de subsidieregeling veel vaker werd gebruikt en dus meer blijkt te kosten dan verwacht, schrijft FTM.

"Er zijn in 2018 25.068 elektrische auto’s verkocht: 120 procent meer dan geprognosticeerd", schrijft het journalistieke platform. Er zou inmiddels zo'n 200 miljoen euro aan subsidies zijn uitgegeven, terwijl de verwachting 141 miljoen euro was. Ook zou er ruim 900.000 euro aan het rekenmodel zijn besteed.

Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) wil opheldering naar aanleiding van het bericht van FTM. Hij noemt de zaak "zeer ernstig". Hij stelde al eerder vragen over enorme subsidies voor het leasen van elektrische auto’s en over de prognose die er 120 procent naast zat.

Omtzigt wilde inzage in het Carbontax-rekenmodel, maar kreeg hiervoor geen toestemming van Snel. "Een echte ‘black box’ met rare uitkomsten", twitterde de CDA'er in februari daarom.

Ook de Kamerleden Helma Lodders (VVD) en Eppo Bruins (ChristenUnie) willen opheldering.

In februari antwoordde Snel dat "alle parameters in de zomer en het najaar van 2018 gedurende drie maanden uitvoerig zijn besproken, getoetst en op onderdelen herijkt en gevalideerd door het PBL en TNO".

TNO en PBL ontkennen aan FTM dat ze het rekenmodel voor de subsidie wetenschappelijk hebben gevalideerd. Wel noemt het PBL de uitkomsten van het model "plausibel".

Een woordvoerder van Snel laat donderdag weten dat de term "valideren" wellicht beter niet gebruikt had kunnen worden, omdat dit door TNO en PBL anders geïnterpreteerd wordt.