Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zaterdag 3 juni 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Klachtenregen bij Consumentenbond over pakketbezorging van PostNL

Klachtenregen bij Consumentenbond over pakketbezorging van PostNL

Door ANP

26 mrt 2019 om 06:12Update: 4 jaar geleden
nujij comment568 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
PostNL moet zijn pakketbezorging nu echt gaan verbeteren, stelt de Consumentenbond dinsdag. "Geen enkel ander bedrijf zorgt voor zoveel klachten als PostNL en dat moet anders."

Volgens de bond klagen consumenten al jaren over PostNL. "Op Klachtenkompas, het online klachtenforum van de Consumentenbond, staat het bedrijf steevast bovenaan met het meeste aantal klachten." In 2018 was PostNL lijstaanvoerder met ruim 4.600 klachten.

Klagers zijn vooral ontevreden omdat hun pakketje zoek raakte of niet bezorgd werd (18 procent) of omdat de bezorger ten onrechte aangeeft dat de ontvanger niet thuis is (16 procent).

PostNL vindt koppositie op ranglijst onterecht

PostNL zegt in een reactie dat iedere klacht er voor een bedrijf één te veel is, maar dat de hoogste positie op het klachtenforum vooral komt door de grote hoeveelheid pakketten die het bedrijf bezorgt.

"In 2018 bezorgde PostNL 251 miljoen pakketten en bij absolute metingen voer je dan al snel onterecht de ranglijst aan. Onterecht, we ontvangen slechts op 0,06 procent van de duizend pakketten een klacht."

'Manier waarop PostNL klachten afhandelt, leidt tot ergernis'

De manier waarop PostNL de klachten afhandelt, leidt volgens Klachtenkompas ook tot veel ergernis. Zo zegt het postbedrijf dat alleen een verzender een klacht kan indienen, aldus de bond.

"PostNL maakt zich er te vaak makkelijk vanaf. Het bedrijf is wettelijk verplicht om ook voor ontvangers een goede klachtenregeling te hebben. Die kun je niet zomaar afpoeieren door naar de verzender door te verwijzen", zegt directeur Olof King van de Consumentenbond.

Het postbedrijf laat weten te werken aan een betere informatievoorziening en wil consumenten beter inzicht en meer controle over hun pakket geven. PostNL zegt daarnaast actief te werken aan het verbeteren van de dienstverlening.

Beeld uit video: Zo verwerkt PostNL pakketjes tijdens de drukke feestdagen2:38
Afspelen knop

Zo verwerkt PostNL pakketjes tijdens de drukke feestdagen

Zo verwerkt PostNL pakketjes tijdens de drukke feestdagen

Eerder

  • 04 mrt 2019 om 14:51
    Vakbonden ondertekenen nieuwe cao-afspraken PostNL
    Vakbonden ondertekenen nieuwe cao-afspraken PostNL
  • 01 mrt 2019 om 13:44
    FNV-leden wijzen 'snert-cao' van PostNL af
    FNV-leden wijzen 'snert-cao' van PostNL af
  • 25 feb 2019 om 15:14
    PostNL wil Sandd kopen: 'Het is de vraag of ACM akkoord gaat'
    PostNL wil Sandd kopen: 'Het is de vraag of ACM akkoord gaat'
  • 25 feb 2019 om 07:10
    PostNL koopt sectorgenoot Sandd en neemt 16.000 postbezorgers over
    PostNL koopt sectorgenoot Sandd en neemt 16.000 postbezorgers over
Beeld: ANP
nujij comment568 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Binnenland

NUjij: Uitgelichte reacties

Mitch
26 mrt 2019 om 08:45
Ik rij als pakketbezorger voor Postnl. Wekelijks bezorg ik tussen de 800 en 1000 pakketten .. 5 dagen per week. Ik rij klachtenvrij. Waarom? Ik communiceer en werk samen met de klant. Ik maak afspraken. 30% van mijn klanten zit inmiddels op mijn app. Elk jaar geef ik de klanten een kerstkaart en bedank ik hen voor de prima samenwerking. Zo werk ik ... dus ja ..ik herken mij niet in de klachten ..
Respect: 👍 62Reacties: 💬 12
Reageer
MaxG
26 mrt 2019 om 07:40
Wat een volledige onzin. Ze moeten inderdaad wel naar het aantal pakketjes kijken en het in verhouding uitrekenen. Het totale aantal heeft 0% waarde als je weet dat ze 250 Miljoen pakketjes per jaar bezorgen. Geen ander bedrijf komt ook maar in de buurt van zulke aantallen. Mijn ervaring bij Postnl is absoluut uitstekend. En waar ik juist klachten over heb is DHL daar gaat het heel erg vaak mis. Daar probeer ik nooit iets via te bestellen maar soms heb je bij een webwinkel helaas geen keus. Ga zo door Postnl. Echt een uitstekend bedrijf. 100% /250 miljoen x 4600 klachten is 0,00184. Zeg maar 2/1000 van 1%. Postnl en vooral zijn medewerkers horen een onderscheiding te krijgen voor zulke uitstekende aantallen. Daar kan de NS en de meeste bedrijven nog heel wat van leren.
Respect: 👍 27Reacties: 💬 6
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment568 reacties

Net binnen

  • 07:26
    Zomervakantie wordt steeds vaker in Noord-Europa gevierd
  • 07:09
    Duizenden Canadezen in Quebec moeten huis uit wegens bosbranden
  • 06:18
    Weerbericht: Zonnige dag als start van een zomers weekend
  • 05:49
    ExplainerSpanje is chicane kwijt: hoe F1-auto's nu anders afgesteld worden

Meest gelezen

  • 1
    Uitgever stopt deal met Rammstein-zanger om pornofilm en vermeend wangedrag
  • 2
    Flikken Maastricht-actrice Angela Schijf kampte tien jaar lang met eetstoornis
  • 3
    Trein van Amsterdam naar Londen is volgend jaar maandenlang uit de running
  • 4
    OverzichtBurgerdoden in Oekraïne én Rusland, Wagner en Kremlin ruziën
  • 5
    Tientallen doden en meer dan 600 gewonden bij treinongeluk in India


Nieuwsvideo's

  • Steur na zeventig jaar terug in de Biesbosch
    Steur na zeventig jaar terug in de Biesbosch
  • Verstappen hoort Marko's telefoon rinkelen in pitbox
    Verstappen hoort Marko's telefoon rinkelen in pitbox
  • Dansers onthullen beeld van zwarte vrouw op Nikes in Rotterdam
    Dansers onthullen beeld van zwarte vrouw op Nikes in Rotterdam
  • Gigantische zandstorm raast over Suezkanaal
    Gigantische zandstorm raast over Suezkanaal

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden