Levi Strauss & Co. behaalde donderdag bij beursintroductie op de New York Stock Exchange een hoger bedrag dan verwacht, met een opbrengst van in totaal 623,3 miljoen dollar (ruim 547 miljoen euro). Het bedrijf sprak eerder de verwachting uit zo'n 587 miljoen dollar op te halen.

Het bedrijf werd gewaardeerd op 6,6 miljard dollar. Per aandeel haalde de spijkerbroekenmaker onder de naam LEVI 17 dollar op. Omstreeks 16.30 uur steeg het aandeel met zo'n 34 procent naar een waarde van 22,75 dollar per aandeel.

Afgelopen november kondigde Levi's de beursgang aan. Het is niet de eerste keer; van 1971 tot 1984 was het bedrijf ook op de beurs te vinden. Dit keer wordt de beursgang begeleid door onder meer Goldman Sachs, JPMorgan, BoFA Merill Lynch en Morgan Stanley.

Levi Strauss bestaat inmiddels 145 jaar, en was het bedrijf dat de eerste spijkerbroek op de markt bracht. Het merk verkoopt nu meer producten, zoals spijkerjassen en andere kledingstukken, en doet dit op meer dan 50.000 locaties wereldwijd. De grootste aandeelhouders zijn Mimi en Margaret Haas, beiden nazaten van de oprichter.

Het beurssucces van Levi's onderstreept het verschillende lot van succesvolle merken die ook online klanten weten te vinden en lokale winkeliers die juist omvallen door concurrentie met grote webwinkels als Amazon.