De prijzen van een kuipje margarine zijn omhooggeschoten, sinds negen maanden geleden het Amerikaanse bedrijf KKR de margarinedivisie van Unilever heeft opgekocht, meldt De Telegraaf woensdag.

In de supermarkten van Albert Heijn en Vomar kost een kuipje Becel Original nu 12 procent meer dan afgelopen juli. Bij concurrent Jumbo ligt de prijs zelfs 19 procent hoger, aldus de krant.

Ook de prijzen van botermerk Blue Band schoten omhoog. Voor de bakboter van Croma moet bij Albert Heijn en Vomar ongeveer 17 procent meer worden afgerekend. Dat blijkt uit prijsmetingen van Supermarktscanner.nl, een website die supermarktprijzen monitort en vergelijkt.

In januari betaalde de consument bij Vomar nog 1,22 euro voor een pakje margarine, nu is dat 1,49 euro. Huismerkproducten van supermarkten vertoonden in dezelfde periode hooguit een kleine stijging of zelfs een daling.

Upfield, het desbetreffende onderdeel van KKR, ontkent in gesprek met De Telegraaf dat de prijzen substantieel zijn verhoogd. Upfield heeft bijna een monopolie op A-merken van margarine. Daardoor zijn in sommige supermarkten naast de huismerken alleen deze merken te koop.