Albert Heijn mag in België niet stunten met zijn 1+2 gratis-actie: één product kopen en er twee gratis krijgen. Dat heeft de Economische Inspectie besloten, schrijven Belgische media dinsdag.

In België, waar Albert Heijn bekendstaat als prijsvechter, mogen producten niet met verlies verkocht worden. Dat verbod heeft Albert Heijn met de actie geschonden.

De Economische Inspectie gaat Albert Heijn een schikking voorleggen of met de zaak naar de rechter stappen.

De Belgische minister voor Consumentenzaken Kris Peeters, die de kwestie liet uitzoeken, gaat Albert Heijn in ieder geval eerst uitnodigen voor een gesprek.

"Lage prijzen zijn goed voor de consument, maar bij verkopen met verlies wordt normale concurrentie onmogelijk", zegt Peeters. "Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt domineren. Dat kunnen we niet toelaten."

'Datum prikken voor overleg'

Een woordvoerder van Albert Heijn in België laat weten dat de supermarktketen ingaat op de uitnodiging van minister Peeters. "We gaan een datum prikken voor overleg. Verder kunnen we er nu geen uitspraken over doen."

Volgens de woordvoerder betrof het een actie van een week, die al enige tijd geleden liep. Wel heeft de 1+2 gratis-actie het volgens Albert Heijn beter gedaan dan het bedrijf ooit had gedacht.