Lidl mag het eigen biermerk met de naam Kordaat blijven verkopen, oordeelde de voorzieningenrechter donderdag. Grolsch daagde de supermarktketen voor de rechter, omdat onder meer de naam van het bier te veel op Kornuit zou lijken en daarmee inbreuk zou maken op de merkrechten van de bierfabrikant.

Volgens de rechter is er geen kans op verwarring tussen de twee biermerken, ook al lijken de namen wel enigszins op elkaar. Door het verschil in letters waar de klemtoon op ligt, zou de kans op verwarring worden weggenomen. De rechter wijst de klacht van Grolsch daarom af.

Ook uiterlijk verschillen de merken volgens de rechter voldoende. Grolsch' Kornuit heeft een groen uiterlijk, terwijl Lidls Kordaat een geel krat en goudkleurig label heeft.

De bebaarde man op het label van Kordaat lijkt overigens ook op de mannen die in de reclames van Kornuit worden gebruikt. Bovendien wordt het bier van de supermarkt aangeprezen als "licht en fris", terwijl Grolsch de slogan "verrassend fris pils" gebruikt.

Lidl introduceerde het nieuwe biermerk in november 2018. Grolsch stuurde daarop een brief, waarin het merk protesteerde tegen de gelijkenissen met Kornuit.

De supermarktketen liet daarop weten niet te zullen stoppen met de verkoop van het eigen merk. Dit was voor Grolsch aanleiding voor een gang naar de rechter.