Zo'n 40 procent van de mensen heeft de afgelopen jaren één of meerdere keren de jaarlijkse belastingaangifte uitbesteed. Dat concludeert de Consumentenbond na een enquête onder tienduizend panelleden.

20 procent van de mensen besteedt de aangifte van de inkomstenbelasting uit omdat ze geen zin hebben zich erin te verdiepen. Een vergelijkbaar percentage besteedt het uit omdat ze zichzelf "financieel heel ondeskundig" vinden.

Een andere reden die zo'n 20 procent noemt voor het uitbesteden van de aangifte, is de slechte bereikbaarheid van de Belastingdienst.

'Vraag vooral hulp bij ingewikkelde situaties'

De helft van de mensen laat hun belastingaangifte door een expert doen uit angst om voordeel te laten liggen of een boete te ontvangen. Volgens de Consumentenbond is het echter vooral bij ingewikkelde situaties, zoals een scheiding, de start met een onderneming of het overlijden van een partner, verstandig een expert in te huren.

Overigens is de keus voor een belastingexpert ook niet altijd een garantie voor een foutloze aangifte: bijna 10 procent meldt ook dan weleens in de problemen te zijn gekomen door een fout. Het verhalen van de eventuele extra kosten van een door een adviseur gemaakte fout, blijkt bovendien lastig.

Te snel naar de expert

De Consumentenbond stelt dat mensen te snel naar een expert stappen voor het invullen van de belastingaangifte. Er zou voldoende informatie te vinden zijn op de site van de Belastingdienst, maar ook in gidsen zoals die van de bond zelf.

"Zo wordt aangifte doen een fluitje van een cent. En het geld dat je anders aan de adviseur uitgeeft, hou je dan mooi in je zak", aldus Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond.

De aangifte inkomstenbelasting over 2018 kan vanaf vrijdag 1 maart worden ingestuurd.