De Nederlandse tak van T-Mobile heeft vorig jaar de brutowinst met 1 procent zien stijgen naar 425 miljoen euro. De omzet daalde ten opzichte van 2017 met 2 procent naar 1,2 miljard euro, meldt het concern donderdag.

Het aantal klanten steeg met 4 procent naar vier miljoen. Volgens Sören Abildgaard, directeur van T-Mobile Nederland, ligt de groei van het concern vooral in de zakelijke markt.

Het concern had vorig jaar nog steeds last van het afschaffen van de roamingkosten binnen Europa. Providers mogen sinds juni 2017 geen kosten meer rekenen voor internetten en bellen in andere EU-landen. Moederbedrijf Deutsche Telekom uitte eerder de verwachting dat de omzet hierdoor onder druk zou komen te staan.

Gecorrigeerd voor die verandering en boekhoudkundige aanpassingen zouden de omzet en de brutowinst zijn gestegen met respectievelijk 2 procent en 11 procent.

Hogere brutowinst door kostenbesparingen en meer klanten

Volgens topman Abildgaard is de groei van de brutowinst niet alleen te danken aan de toegenomen omzet, maar ook aan kostenbesparingen. Tegen NU.nl zegt hij overtuigd te zijn van het belang van een structureel lage kostenbasis, zodat het concern bijvoorbeeld een prijzenoorlog aankan.

Het aantal vaste abonnementen steeg vorig jaar flink. T-Mobile Thuis, een abonnement voor vast internet, vaste telefonie en televisie, groeide van 191.000 klanten naar 241.000 abonnees, een stijging van 26 procent.

Het vierde kwartaal viel positief uit voor het concern. De omzet steeg vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder met 5 procent naar 360 miljoen euro. De brutowinst steeg met 11 procent naar 104 miljoen euro.