De Zweedse meubelgigant IKEA doet onderzoek naar een verkoopplatform waarbij ook concurrenten meubels kunnen aanbieden, zegt Inter IKEA-topman Torbjorn Loof in een interview met Financial Times.

"Waar liggen de kansen tussen dominerende, grote, wereldwijde platformen en de bedrijfswebsite?", vraagt de topman zich hardop af in gesprek met het dagblad. "Er zijn veel kansen voor ons. Zoals Zalando: zij zijn een soort platform voor mode en kleding. Ik denk dat het een heel interessant gebied is om te verkennen."

Volgens Loof worden momenteel de puntjes op de i gezet voor een test om IKEA-producten te gaan aanbieden bij derden als de Chinese webwinkel Alibaba of Amazon. Het is nog niet duidelijk met welke webwinkel IKEA gaat samenwerken.

De topman benadrukt wel dat het bedrijf nog niet met concurrenten in gesprek is over een mogelijke samenwerking.

In sommige andere landen verkoopt IKEA overigens al via andere webwinkels. Zo biedt in Thailand webwinkel Lazada al meubels en andere producten van het bedrijf aan.

Eerder kondigde de meubelgigant aan te experimenteren met het verhuren en leasen van meubilair. Ook experimenteert het bedrijf met winkels in het centrum van steden en het aanbieden van een meubelmontageservice.