Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Dinsdag 6 juni 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Jongere kinderen kunnen reclame door influencers niet goed herkennen

Jongere kinderen kunnen reclame door influencers niet goed herkennen

Door NU.nl

13 feb 2019 om 10:28Update: 4 jaar geleden
nujij comment86 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Jongere en lager opgeleide kinderen hebben minder snel door dat influencers op YouTube reclame maken, concluderen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit. De kinderen hebben veelal moeite om een commerciële van een niet-commerciële boodschap te onderscheiden.

Voor het kwalitatieve onderzoek in opdracht van het Commissariaat voor de Media werden 38 kinderen van tussen de tien en zestien jaar onderzocht. Het gaat om basisschoolkinderen tot jongeren in verschillende niveaus op het voortgezet onderwijs.

Het onderzoek toetst de zogenoemde Social Code: YouTube die in 2017 door een groep YouTube-influencers werd bedacht en ondertekend om transparanter te zijn over gesponsorde berichten. De opstellers van de gedragscode adviseren aan het begin van een video of onderaan in de begeleidende tekst te vermelden dat er reclame wordt gemaakt.

Een term als 'samenwerking' is te vaag

Die aanbevelingen blijken niet voldoende. Het bericht moet namelijk wel helder geformuleerd zijn. Kinderen associëren de term 'samenwerking' bijvoorbeeld niet met reclame. Ook moet een vermelding niet slechts in de beschrijving aan bod komen, omdat de meeste kinderen de tekst onder een video niet lezen.

Een duidelijk bericht dat het om een reclameboodschap gaat is voor alle kinderen van belang om een commerciële samenwerking te herkennen. "Kinderen geven de voorkeur aan een vermelding die aan het begin van de video wordt uitgesproken door de YouTuber, omdat de kans dan het grootst is dat de vermelding hen opvalt", aldus de onderzoekers.

Oudere en hoger opgeleide kinderen vertonen volgens het onderzoek een "redelijk tot goed begrip van sponsoring in YouTube-video's".

Eerder

  • 18 jun 2018 om 11:59
    Unilever wil af van influencers die volgers kopen
    Unilever wil af van influencers die volgers kopen
  • 04 sep 2017 om 09:19
    Amsterdam bant reclame ongezonde voeding voor kinderen uit metrostations
    Amsterdam bant reclame ongezonde voeding voor kinderen uit metrostations
Beeld: 123RF
nujij comment86 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

YouTubeMarketingEconomie

NUjij: Uitgelichte reacties

Itsme911
13 feb 2019 om 17:08
Een overheid zal zich eerst moeten verdiepen in de veranderende communicatie van merken en producten. Een merk/product wil tegenwoordig een beleving overbrengen en niet een boodschap van de lekkerste, de leukste en de merknaam. Waar een merk over de schreef gaat is op moment dat er wetten worden overtreden, dan wel dat een boodschap misleidend is. Je mag bijvoorbeeld niet spreken over sinaasappelsap als de wettelijke definities van vruchtensap (x% werkelijk sap) niet kloppen, dan wel zouden suggereren. Ook mag een consument niet bewogen worden de wet te overtreden. Een goed voorbeeld zijn bovoorbeeld adverteren op Facebook. (ongeacht wat iemands mening is over FB adverteren) FB wil geen teksten in de beelden. De beelden zelf moeten spreken. Dat behoeft dus nieuwe inzichten t.a.v. reclamecode. Niet het toepassen van oude inzichten op een nieuwe ontwikkeling.
Respect: 👍 0Reacties: 💬 1
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment86 reacties

Net binnen

  • 23:43
    Oppositie: Coalitiepartijen houden Rutte hand boven het hoofd in Groningendebat
  • 23:14
    Moyes staat met West Ham na ruim 1.000 duels voor 'grootste moment' in carrière
  • 22:15
    VideoSchoonmakers verwijderen al abseilend onkruid van historisch kasteel
  • 21:59
    VideoOekraïners waden door kletsnat Kherson na damdoorbraak

Meest gelezen

  • 1
    Wekenlang geen spat regen: zomerdroogte is terug (en erger dan in 2018)
  • 2
    Grote dam bij Kherson stort verder in, noodtoestand vanwege overstromingen
  • 3
    Duizenden evacués na damdoorbraak in Oekraïne: dit is wat we weten
  • 4
    Giel Beelen wordt vader: 'Het allermooiste dat we ons konden wensen'
  • 5
    Grootste cryptoplatform ter wereld onder vuur wegens 'web van leugens'


Nieuwsvideo's

  • Dam doorgebroken bij Kherson: dit zijn de drie grootste zorgen
    Dam doorgebroken bij Kherson: dit zijn de drie grootste zorgen
  • Schoonmakers verwijderen al abseilend onkruid van historisch kasteel
    Schoonmakers verwijderen al abseilend onkruid van historisch kasteel
  • Politie in VS achtervolgt slingerende auto met tienjarige bestuurder
    Politie in VS achtervolgt slingerende auto met tienjarige bestuurder
  • Water bereikt Oekraïense stad Nova Kakhovka na instorting dam
    Water bereikt Oekraïense stad Nova Kakhovka na instorting dam

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden