Het project Zuidasdok, dat moet zorgen voor een betere bereikbaarheid van de Amsterdamse Zuidas en de noordelijke Randstad, heeft al voor de verbouwing vertraging opgelopen. Dat schrijft Het Financieele Dagblad donderdagochtend.

Het plan is om de A10 Zuid van vier naar zes rijstroken te verbreden. Daarnaast verdwijnt het hart van de Zuidas onder de grond en wordt station Amsterdam Zuid geheel vernieuwd. Aanvankelijk werd er negen jaar uitgetrokken voor het project.

Het projectteam Zuidasdok bevestigt de vertraging namens het Rijk, andere opdrachtgevers en bouwers aan Het Financieele Dagblad. Een woordvoerder laat aan de krant weten dat er "meer tijd nodig is voor een goed en volledig, integraal ontwerp". Vooralsnog is er geen integraal voorontwerp ingevoerd.

Er zijn drie redenen die de vertraging veroorzaken. De complexiteit van het project zou groter zijn dan verwacht en op verzoek van de opdrachtgevers zijn er wijzigingen in het stationsontwerp aangebracht. Daarnaast zouden de onderdoorgangen breder zijn dan in het oorspronkelijke ontwerp.

Voornamelijk het beperken van hinder tijdens het bouwproces is een uitgangspunt. Bedrijven uitten eerder hun zorgen over de verwachte overlast.

Kosten project bedragen zo'n 2 miljard euro

De kosten voor het project Zuidasdok bedragen circa 2 miljard euro. De financiering ligt bij het Rijk, de gemeente Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland, de NS en de Europese Commissie middels een TEN-T-subsidie.

Het is nog onbekend of de extra kosten die de vertraging opleveren bij de aannemers of bij opdrachtgevers terechtkomen.