Sanoma heeft in het afgelopen jaar de winstgevendheid in Nederland weten te verhogen. Het moederbedrijf van onder meer nieuwssite NU.nl en tijdschriften Donald Duck en Libelle, profiteerde verder van overnames.

Het concern kondigde bij de presentatie van zijn jaarcijfers ook een nieuwe overname aan. Sanoma neemt consumentenonderzoeksbureau Panel Inzicht over.

Het Finse bedrijf zag zijn brutowinst in Nederland met 10 procent stijgen tot 77 miljoen euro.

Dat was te danken aan een stabiele abonnee-omzet gecombineerd met groeiende oplages bij onder meer vtwonen en Donald Duck en omzetgroei bij kortingapp Scoupy. Ook zag het concern het aantal bezoekers bij NU.nl toenemen en brachten mensen ook meer tijd door op de site.

Overname Iddink wordt nog afgerond

In december werd de voorgenomen overname van educatieve dienstverlener Iddink bekendgemaakt. De transactie wordt naar verwachting in het tweede of derde kwartaal afgerond.

Sanoma neemt daarnaast een meerderheidsbelang in Panel Inzicht, een dienstverlener in online onderzoekspanels. Een overnamesom werd niet bekendgemaakt. Panel Inzicht had afgelopen jaar een omzet van 3 miljoen euro.

Voor derde jaar op rij hogere operationele winst

Topvrouw Susan Duinhoven liet weten dat de operationele winst, waarbij wordt gekeken naar de kernactiviteiten van het bedrijf, van heel Sanoma voor het derde jaar op rij is toegenomen. De operationele winst steeg van 179 miljoen euro naar 197 miljoen euro.

Naast de sterke prestaties in Nederland kwam dat onder meer door groei van het abonneebestand van Helsingin Sanomat, het grootste nieuwsmerk van Finland. De omzet was stabiel op 1,3 miljard euro.

Duinhoven houdt ook voor dit jaar vast aan de focus op de educatieve merken. Daarbij wordt ook gekeken naar aanvullende overnames.