Telecomconcern KPN blijft kampen met dalende omzetcijfers. Het bedrijf kent onder meer stevige concurrentie op de mobiele markt en minder opbrengsten uit diensten. Kenners hielden in doorsnee al rekening met een daling van de opbrengsten.

KPN kampt al langer met moeilijke marktomstandigheden. Over eventuele ingrepen in het personeelsbestand, waarover geruchten de ronde deden, rept de onderneming echter met geen woord.

Wel sprak topman Maximo Ibarra in de toelichting op de resultaten over een flexibele organisatie die nodig is om in de huidige markt te opereren. Ook sprak hij van eenmalige kosten die dit jaar gemaakt zullen worden. Die inspanningen zullen zich vanaf 2020 terugbetalen, zo beloofde hij.

Het bedrijf behaalde afgelopen kwartaal een omzet van 1,4 miljard euro uit voortgezette activiteiten. Dat is 1,1 procent minder in vergelijking met een jaar eerder. De aangepaste winst steeg van 56 miljoen euro naar 62 miljoen euro.

Voor dit jaar rekent KPN op een aangepast bedrijfsresultaat dat in lijn is met vorig jaar. Het bedrijf wil aandeelhouders een dividend van 0,12 euro per aandeel betalen.

Telecombedrijf wil concurrentie hoofd bieden

KPN is al langer bezig in de kosten te snijden om zo de felle concurrentie op de telecommarkt het hoofd te bieden. Het simpeler maken en verder digitaliseren van de organisatie, waardoor tevens banen verloren gaan, is al een paar jaar beleid bij KPN, zo zei Ibarra eerder.

Recent meldde het bedrijf dat het mes wordt gezet in zijn merknamen. Daardoor verdwijnen op termijn bekende namen als XS4ALL, Telfort en Yes Telecom. De aankondiging dat XS4ALL verdwijnt, leidde tot veel protesten bij XS4ALL-abonnees.