Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Dinsdag 6 juni 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Uber

Achtergrond Hoe veilig is het verkeer met Uber-chauffeurs?

Door NU.nl

19 jan 2019 om 09:59Update: 4 jaar geleden
nujij comment165 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
In de afgelopen zes weken vielen er in Amsterdam vier doden door ongevallen met een Uber-chauffeur. Deze week raakte bij een incident ook een zesjarig meisje zwaargewond. Vijf vragen over verkeersveiligheid en Uber.

Hoe onveilig is de werkwijze van Uber op de weg?

Uber-chauffeurs zijn constant in de weer met een app op hun telefoon. Tegen het einde van een rit wordt de volgende klant alweer aangeboden, volgens Rens Lieman, journalist en auteur van het boek Uber voor Alles. "Hierdoor moeten chauffeurs al rijdend de app raadplegen en bedenken of ze de rit lucratief genoeg vinden om de klus te accepteren."

Een andere perverse prikkel om haastig te werken is de betaling per klus en niet per uur. Om meer te werken, zet Uber allerlei trucjes in. Zo hield het bedrijf eind vorig jaar een challenge. Vanaf de 51e rit hoefden chauffeurs de commissie van 25 procent niet af te dragen. "Iedereen was vooral heel druk bezig die vijftig ritten te halen, om daarna zo veel mogelijk te verdienen", zegt journalist Jeroen van Bergeijk, die vijf maanden als taxichauffeur voor Uber werkte en daarover het boek Uberleven schreef.


Uber doet niets aan die schadelijke cultuur
Jeroen van Bergeijk

Rijden reguliere taxi's niet net zo onveilig?

Nee, denkt Van Bergeijk. Uber-chauffeurs zijn volgens hem een stuk jonger, vaak begin twintig. Ze hebben minder rijervaring en rijden roekelozer. Van Bergeijk vertelt over de appgroep met chauffeurs, waarin regelmatig screenshots van de vele gemaakte uren en foto's van net opgestoken joints voorbijkwamen. Uber doet volgens hem niets aan die schadelijke cultuur. "Ze zouden zo veel meer moeite kunnen steken in de screening, begeleiding en scholing van chauffeurs. Nu gebeurt er niets; er is een ratingsysteem van klanten en af en toe een berichtje."

Hoe dominant is Uber op de taximarkt?

Dat is lastig om te zeggen, want Uber geeft die cijfers niet vrij. In 2018 reden bijna vierduizend vergunde taxi's over de Amsterdamse straten. Daarvan rijdt ongeveer de helft voor Uber.

Gelden voor Uber-chauffeurs andere regels?

Chauffeurs van reguliere taxibedrijven worden vaak zwaarder gestraft, bijvoorbeeld met een schorsing, voor relatief kleine overtredingen. Terwijl een Uber-bestuurder vaker wegkomt met een geldboete, volgens Lieman. Uber-chauffeurs werken officieel niet voor een taxibedrijf, maar vallen onder de bel- en bestelmarkt. Ze hebben hetzelfde diploma en dezelfde vergunning nodig om passagiers te vervoeren, moeten zich ook aan de rust- en rijtijdenregels houden, maar vallen wel onder een andere regelgeving.


Het bedrijf sprak van 'chauffeurs die de Uberapp gebruiken', die niet in dienst zijn, maar 'partners'.

Uber wil er 'alles aan doen om de verkeersveiligheid te verbeteren'. Hoe geloofwaardig is dat?

Niet, vindt Van Bergeijk. Uber doet precies wat de wet voorschrijft, maar zet geen stap extra. Toen een Uber-chauffeur in maart 2017 een jonge vrouw doodreed, hield het bedrijf enige verantwoordelijkheid af. Het sprak van "chauffeurs die de Uber-app gebruiken" en niet in dienst maar "partners" zijn.

Inmiddels is die houding iets gekanteld en neemt Uber schoorvoetend verantwoordelijkheid. Nadat begin december een aangereden voetganger overleed, begrensde het bedrijf binnen drie dagen de rijtijd. Van Bergeijk: "Ze waren er steeds 'mee bezig', terwijl het een jaar eerder al ingevoerd was in Londen. Na de aanrijding was het plots binnen drie dagen geregeld."

Uber reageert: "We hebben maandag 14 januari een constructief gesprek met wethouder in Amsterdam Sharon Dijksma gehad en hopen in de komende maanden tot concrete stappen te komen om de verkeersveiligheid te verbeteren. We nemen dit serieus en willen hiermee laten zien dat wij de verantwoordelijkheid nemen om een goede partner voor Amsterdam te zijn."

Beeld: Getty Images
nujij comment165 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

UberEconomie

NUjij: Uitgelichte reacties

GemiddeldeNederlander
19 jan 2019 om 10:29
Ik doe regelmatig stedentrips met mijn vriendengroep en wij doen alles met Uber. Ik heb het afgelopen jaar zeker 40 ritten afgenomen en ik heb niet één keer het gevoel gehad dat de chauffeur gevaarlijke acties uithaalde of haast had. Ik begrijp dat mijn populatie van 40 ritten niet eens in de buurt komt van een representatieve steekproef, maar mijn beeld is op basis van eigen ervaring uitermate positief. Het concurrentievoordeel haalt Uber ten opzichte van reguliere taxibedrijven naar mijn mening juist door snellere service. Het maakt niet uit waar je in een grote stad staat, je hebt altijd binnen vijf minuten een chauffeur en het is vaak nog goedkoper ook (al scheelt het niet heel veel)
Respect: 👍 12Reacties: 💬 1
Reageer
Michelangelo
19 jan 2019 om 10:11
Ik ben sowieso geen voorstander van dit soort bedrijven die door "slimme constructies" een concurrentievoordeel verschaffen ten opzichte van bedrijven die wel allerlei regels moeten volgen. Blijkbaar is het heel lastig voor de overheid om hier tegen op te treden. Maar misschien kan het wel heel simpel via de verzekeringsmaatschappij. Uber-rit en schade?? Wordt niet uitbetaald! Of de verzekeringspremie voor Uber rijders dusdanig hoog maken dat het niet meer opweegt tegen de verdiensten.
Respect: 👍 10Reacties: 💬 3
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment165 reacties

Net binnen

  • 12:23
    NU+Van Maan tot Suzan & Freek: zo biedt Spotify waar je behoefte aan hebt
  • 12:16
    In- en uitchecken met betaalkaart in ov kan nu overal in Nederland
  • 12:09
    Oranje traint zonder Gakpo in aanloop naar Nations League-eindronde
  • 12:00
    Wekenlang geen spat regen: zomerdroogte is terug (en erger dan in 2018)

Meest gelezen

  • 1
    Grote dam in Kherson ingestort, omwonenden moeten hun huis verlaten
  • 2
    Rel in amateurvoetbal: KNVB zet Barendrecht uit play-offs na bewust verloren duel
  • 3
    Joran van der Sloot gaat alsnog in beroep tegen uitlevering aan VS
  • 4
    Jumbo bekijkt of het met sommige producten wat minder kan
  • 5
    Rutte wacht zwaar Kamerdebat: laatste kans om Groningen recht te doen


Nieuwsvideo's

  • Hoe Apple met bril van ruim 3.000 euro de VR-wereld wil veranderen
    Hoe Apple met bril van ruim 3.000 euro de VR-wereld wil veranderen
  • Prins Harry arriveert bij rechtbank voor getuigenis tegen tabloids
    Prins Harry arriveert bij rechtbank voor getuigenis tegen tabloids
  • Amerikaanse brandweer redt babyhert uit put
    Amerikaanse brandweer redt babyhert uit put
  • Gravin Eloise woest op 'racist': 'Doe even normaal joh'
    Gravin Eloise woest op 'racist': 'Doe even normaal joh'

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden