Na een reeks dodelijke ongevallen waar Uber-chauffeurs bij waren betrokken, pleit Veilig Verkeer Nederland (VVN) in De Telegraaf voor een verbod op de taxidienst. 

In zes weken tijd vielen er vier doden door ongevallen waar een Uber-taxi bij was betrokken. VVN vindt het onverantwoord dat er niet wordt ingegrepen.

De verkeersclub wil dat de regels voor reguliere taxichauffeurs ook voor Uber-chauffeurs gaan gelden. Op dit moment hebben Uber-chauffeurs te maken met minder strenge regels dan taxichauffeurs die zijn aangesloten bij een centrale.

Dat Uber-chauffeurs voor zeer scherpe prijzen moeten rijden, leidt tot onverantwoord rijgedrag, zegt een VVN-woordvoerder in De Telegraaf. De organisatie vindt dat het verdienmodel van Uber moet worden aangepast, zoals een maximumaantal ritten per chauffeur per dag.

Uber zegt in een reactie zich aan dezelfde wettelijke eisen te moeten houden als zogenoemde Toegelaten Taxiorganisaties (TTO's). "Onze rijtijdlimiet is zelfs strenger dan in de voorschriften staat. Onze chauffeurs mogen in 24 uur tijd maximaal 12 uur rijden. Als ze die limiet hebben bereikt, worden ze automatisch uitgelogd en kunnen ze tien uur lang niet inloggen", aldus een woordvoeder.

Amsterdam in gesprek met Uber

Uber maakt zich zorgen over de ongelukken en bekijkt of er meer maatregelen nodig zijn. Afgelopen maandag is Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma (Verkeer en Vervoer) in gesprek gegaan met de top van Uber in Europa.

Het bedrijf zegt volledig mee te werken aan het onderzoek. De partijen gaan samen zoeken naar oplossingen voor problemen die worden veroorzaakt door taxi's in Amsterdam.