De detailhandel heeft in november 4,1 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag. Het verkoopvolume lag 3,2 procent hoger.

In de foodsector groeide de omzet met 2,5 procent en in de non-foodsector met bijna 4 procent. Daarnaast is online bijna 20 procent meer omgezet, aldus het statistiekbureau.

Bij winkels in voedings- en genotmiddelen was de omzetstijging van de supermarkten groter dan die van de speciaalzaken. In de non-foodsector realiseerden volgens het CBS onder meer de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in schoenen en lederwaren, de kledingwinkels en winkels in doe-het-zelfartikelen een omzetstijging.

De opbrengsten van de drogisterijen kwamen nauwelijks hoger uit dan een jaar eerder en de omzet van de winkels in recreatie-artikelen kromp.

Webwinkels wisten bijna 12 procent meer om te zetten. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multichannelers, groeide met ruim 33 procent.

De omzetcijfers zijn overigens gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,6 procent hoger dan in november 2017.