Albert Heijn gaat stevig uitbreiden in België. Moederbedrijf Ahold Delhaize wil daar de komende jaren dertig tot vijftig nieuwe Albert Heijn-filialen openen. Ook voor Delhaize Le Lion, het grootste merk van het concern in België, bestaan er flinke groeiplannen.

Albert Heijn is sinds 2011 actief in Vlaanderen en heeft er nu 42 winkels. Door het samengaan van Ahold en het Belgische Delhaize in 2016 rees de vraag of het niet beter was om de Belgische Albert Heijn-vestigingen om te vormen tot Delhaize-winkels.

Het gefuseerde supermarktconcern heeft de situatie een tijdje aangekeken, maar wil in België toch verder met Albert Heijn.

Het Nederlandse merk doet het naar eigen zeggen erg goed bij de Belgen, omdat de keten er kan adverteren met 'Nederlandse prijzen'.

In het Belgische supermarktlandschap liggen de prijzen gemiddeld iets hoger, maar Albert Heijn kan dat omzeilen door zijn Vlaamse filialen vanuit Nederland te beleveren.

Delhaize-filialen gaan ook samenwerken met bol.com

Delhaize Le Lion telt rond de achthonderd winkels in België. Dat moeten er over drie tot vier jaar zo'n negenhonderd zijn. De Delhaize-filialen zullen ook gaan samenwerken met webwinkel bol.com. De Belgische Albert Heijn-zaken hebben nu al pakketophaalpunten van bol.com, net als in Nederland het geval is.

"We zijn op de juiste weg voor het realiseren van groei met twee sterke supermarktmerken, die ieder hun eigen loyale klanten hebben", zegt topman Wouter Kolk van Ahold Delhaize Europa en Indonesië. "Ook hebben we met bol.com grote mogelijkheden op online gebied."

Ook supermarktconcern Jumbo steekt de grens met België over, zo werd begin januari duidelijk. In het vierde kwartaal van dit jaar worden daar naar verwachting de eerste winkels geopend. Het is nog niet bekend hoeveel filialen Jumbo uiteindelijk wil gaan realiseren bij de zuiderburen.