De Consumentenbond spant een rechtszaak aan tegen KLM vanwege het zogeheten no-showbeleid. Volgens de bond jaagt de luchtvaartmaatschappij reizigers onrechtmatig op kosten door vliegtickets ongeldig te maken als iemand op één traject verstek laat gaan.

Als een reiziger bijvoorbeeld een retourvlucht boekt en de heenreis een paar dagen uitstelt wegens ziekte, kan de luchtvaartmaatschappij ook het ticket voor de terugvlucht ongeldig verklaren.

Wie daar toch nog gebruik van wil maken, moet extra kosten betalen. Ook bij overstappen of rondreizen met diverse vluchten kan het overslaan van een onderdeel tot forse extra kosten leiden.

Oneerlijk, oordeelt de Consumentenbond. "Passagiers worden financieel gestraft als ze om wat voor reden dan ook niet op de vliegtuigstoel zaten die ze wel hebben betaald", zegt directeur Bart Combée. "Het geld voor de niet-gebruikte vlucht krijgt de passagier niet terug. De luchtvaartmaatschappij daarentegen kan de ongebruikte stoel gewoon nog een keer verkopen aan een ander. Dat is wel een heel lucratief verdienmodel."

Ook andere Europese consumentenbonden zijn boos

Een gesprek met KLM leverde niets op. Daarom gaat de bond nu via de rechter proberen de voorwaarden van KLM op dit punt nietig te verklaren. Het liefst ziet de Consumentenbond een Europees verbod op no-showclausules, die andere luchtvaartmaatschappijen ook hanteren.

Andere Europese consumentenorganisaties strijden eveneens tegen dergelijke voorwaarden bij bedrijven als British Airways, Air France, Swiss Air, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines en Virgin.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!