Air France gaat niet verder met prijsvechter Joon, dat bevestigt de luchtvaartmaatschappij donderdag na eerdere berichten van de Franse krant La Tribune. 

Topman Ben Smith van moederconcern Air France-KLM is met vakbonden overeengekomen de prijsvechter in zijn geheel onder te brengen bij Air France. Het merk Joon verdwijnt daarbij in zijn geheel.

In de nieuwe situatie worden Joon-contracten naar verluidt opgewaardeerd tot het niveau van die van Air France-medewerkers. Volgens de Franse krant gaat het hier om zeshonderd medewerkers.

"Ondanks de positieve impact en de passie van het team van Joon, was het merk van het begin af aan moeilijk te begrijpen voor klanten, medewerkers en investeerders", stelt Air France in een persverklaring.

"De verschillende merknamen hebben het ingewikkeld gemaakt, wat heeft geleid tot een verzwakking van kracht van het Air France-merk", meldt de Franse luchtvaartmaatschappij.

Joon werd opgericht door voorganger Smith

Joon werd door Smiths voorganger Jean-Marc Janaillac opgetuigd. De prijsvechter werkt met goedkoper cabinepersoneel en bespaart verder op de kosten door een relatief kleine en eenvoudige organisatie. De budgettak maakte gebruik van piloten, grondpersoneel en vliegtuigen van Air France.

De budgetdochter is onder meer bedoeld om de concurrentieslag op lange vluchten aan te gaan met Golf-maatschappijen als Emirates en Qatar Airways.

Het nieuws komt niet geheel als verrassing; eind november berichtte Le Figaro al dat topman Smith niet verder wilde met de budgetmaatschappij.