Vorig jaar was de Belastingtelefoon niet goed te bereiken doordat er vaker werd gebeld dan verwacht. Dat blijkt uit cijfers van de Belastingdienst.

De Belastingtelefoon werd in 2018 12,4 miljoen keer gebeld. 10 miljoen van deze telefoontjes werden aangenomen en behandeld.

Ongeveer 1,2 miljoen mensen belden tevergeefs: de verbinding werd direct verbroken omdat de wachtrij vol zat.

Bijna 1,2 miljoen mensen hingen zelf op terwijl ze in de wachtrij zaten. Volgens een woordvoerder bellen mensen regelmatig met vragen waarvan de antwoorden ook online te vinden zijn, zoals wanneer een toeslag wordt overgemaakt. Zij hangen op omdat ze het antwoord zelf al gevonden hebben.

De Telegraaf berekende dat vooral ondernemers relatief slecht af zijn. Van de 2,2 miljoen bellers bereikten minder dan 1,6 miljoen een medewerker. Drie op de tien belden dus zonder geholpen te worden.

Stoom afblazen wegens wachttijd

De Belastingtelefoon was afgelopen periode minder bereikbaar omdat er veel vaker werd gebeld dan verwacht. Sinds 2014 doet zich een daling in het aantal telefoontjes voor, die in 2018 nauwelijks doorzette. Hierdoor waren er minder mensen om de telefoon te beantwoorden, aldus de woordvoerder.

Ook duurden de gesprekken langer omdat bellers eerst stoom moesten afblazen vanwege de wachttijd.

Voor 2019 heeft de Belastingtelefoon 210 nieuwe medewerkers aangenomen.