UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen willen vanaf volgend jaar het reizen in de Randstad duurder maken dan in de rest van het land. Bovendien gaat het tarief voor de eerste klas in heel Nederland omhoog. Dat zei marketing- en verkoopdirecteur Philippe Smit van de NS donderdag tegen het ANP.

De NS is van plan het treinkaartje per 1 januari 2006 gemiddeld 1,8 procent duurder te maken. Op negen drukke trajecten in de Randstad moeten reizigers echter relatief meer betalen dan in de rest van het land. Een enkele reis gaat er ongeveer gemiddeld 10 cent meer kosten dan in bijvoorbeeld Groningen of Limburg.

In gesprek

Dit is volgens de NS eerlijker, omdat het bedrijf in de Randstad de meeste passagiers vervoerd en omdat het aanbod van treinen er veel groter is. "De gebruiker betaalt", lichtte Smit toe. Het spoorbedrijf maakt bovendien de meeste kosten in de Randstad. De NS is nog met het ministerie van Verkeer en Waterstaat in gesprek over de maatregel. Als het voorstel niet door mag gaan, zegt de NS de prijzen volgend jaar in heel Nederland te verhogen met gemiddeld 2,8 procent.

Om welke trajecten het gaat is nog onduidelijk, maar het ligt voor de hand dat op bijvoorbeeld routes als Amsterdam-Den Haag en Utrecht-Amsterdam reizigers meer gaan betalen. Smit: "We hebben het wel zo geregeld dat de gemiddelde reiziger maar één keer meer hoeft te betalen."

Gematigd

De NS noemt de tariefsverhoging van 1,8 procent "gematigd". De afgelopen jaren heeft het bedrijf flink in de kosten gesneden, waardoor de treinkaartjes minder hard in prijs stijgen, zei Smit. De afgelopen jaren verhoogde de NS de prijzen met aanzienlijk hogere percentages.

"De NS ziet niets terug van de prijsstijging", voegde hij daaraan toe. De prijsstijging bestaat namelijk uit de inflatie en de gestegen spoorbelasting die de NS aan de overheid moet betalen. De reiziger moet daarvoor opdraaien. De overige kostenstijgingen vangt de NS op door de hand op de knip te houden.

Nieuwe reizigers

Volgens Smit beperkt de NS de tariefstijging om meer mensen de trein in de lokken. "We hebben de zaken nu zodanig op orde dat we nieuwe reizigers kunnen werven."

De vervoerder probeert vooral in de daluren de treinen voller te krijgen. Volgend jaar begint de NS daarom een omvangrijke campagne met speciale aanbiedingen. De onderneming noemt als voorbeeld de huidige acties in de lente, zomer en herfst. "We verkopen daardoor miljoenen extra treinkilometers". Bovendien trekken dergelijke aanbiedingen veel nieuwe klanten aan, aldus Smit.

Televisie in trein

De marketingdirecteur wilde niet zeggen hoeveel een kaartje voor de eerste klas volgend jaar in prijs omhoog gaat. Wel benadrukte hij dat er verbeteringen in de dienstverlening tegenover staan. Zo worden de coupés in de eerste klas luxer. Voor het einde van dit jaar begint de NS bijvoorbeeld een experiment met televisie in de trein.

Verder kondigde Smit aan dat de extra kwantumkorting op de zogenoemde 5-retourkaart wordt afgeschaft. Reizigers kunnen nu nog vijf treinkaartjes tegelijkertijd met extra korting kopen. "Dat is niet meer van deze tijd. De 5-retourkaart geeft korting in de spits, terwijl we al jaren bezig zijn dat af te bouwen." Ouderen, die nu bij aanschaf van een voordeelurenkaart zeven gratis reisdagen krijgen, moeten voor die dagen vanaf volgend jaar 2 euro gaan betalen.