ProRail betaalde eerder dit jaar 15 miljoen euro voor stroken grond langs het spoor die het eerder tegen veel voordeliger voorwaarden aangeboden had gekregen door NS vastgoed.

ProRail besloot de grond niet te kopen, meldt het Algemeen Dagblad. Een slimme ondernemer betaalde er daarna in 2014 slechts 1 euro voor en kreeg zelfs nog 6,7 miljoen euro toe voor het onderhoud.

De spoorbeheerder legde uiteindelijk een miljoenenbedrag neer voor de grond, die het onder meer nodig heeft voor spoorwegovergangen, bruggen en veiligheidszones.

Volgens een woordvoerder van ProRail is van een blunder, zoals het AD het noemt, echter "absoluut geen sprake. Wij hebben die grond nooit aangeboden gekregen onder dezelfde voorwaarden." NS vroeg volgens de woordvoerder juist een "substantieel, marktconform bedrag".

Niet eerste keer dat ProRail miljoenen neertelt

Toen een deal met ProRail onmogelijk bleek, bood NS Vastgoed de grond aan anderen te koop aan. ProRail werd voor die nieuwe ronde niet uitgenodigd, zegt de woordvoerder. "Wij hadden graag dezelfde aanbieding gehad, dan was het anders gelopen. Dat blijft vervelend." Volgens hem zullen niet meer van dit soort zaken naar buiten komen. 

NS stelt juist dat de grond in eerste instantie "onder gunstige voorwaarden" aan ProRail is aangeboden. 

Eerder werd al bekend dat de spoorbeheerder vorig jaar 18 miljoen euro had neergelegd voor soortgelijke stukken land.

ProRail heeft veel grond ook wél overgenomen van NS Vastgoed, dat ervan af wilde omdat het onderhoud geld kost en omdat de spoorwegmaatschappij het niet als haar taak ziet om grond naast het spoor te beheren.