De interesse van Nederlandse consumenten in cryptomunten is het afgelopen jaar flink afgenomen, concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) woensdag. De grote koersdalingen zijn debet aan de afgenomen populariteit.

Afgelopen oktober deed de AFM opnieuw onderzoek naar het bezit van digitale munten en de creatie van nieuwe cryptomunten in Nederland. Zo'n 61 procent van de ondervraagden stelt dat cryptomunten minder aantrekkelijk zijn geworden.

Toch is het aantal Nederlanders dat digitale munten in bezit heeft sinds januari met maar 18 procent gedaald. Het gaat om een daling van 580.000 naar 480.000 Nederlanders met cryptomunten.

In diezelfde periode is de prijs van de populairste cryptomunt bitcoin met ruim 80 procent gedaald. De cryptobezitters zijn ook minder actief geworden met handelen en ze zijn kritischer op digitale munten geworden.

Twee derde van de Nederlanders die digitale munten bezit, heeft minder dan 1.000 euro ingelegd. Zo'n 3 procent heeft meer dan 10.000 euro in digitale valuta's gestoken.

Digitale munten waren vooral populair om winst mee te maken. Maar een klein deel van de ondervraagden ziet de digitale munten als betaalmiddel.