DEN HAAG - De mobiele telefoons hebben de reisverzekeraars vorig jaar nogal op kosten gejaagd. Meer dan voorheen pakken Nederlanders in nood hun gsm'etjes in plaats van de vaste telefoon om familie en vrienden te alarmeren.

Dat blijkt uit een enquête onder reisverzekeraars waarvan de resultaten donderdag bekend zijn gemaakt door het Centrum voor Verzekeringsstatistiek. De verzekeraars vergoeden in een deel van de polissen de belkosten naar familie en vrienden in Nederland. Bellen met gsm's vanuit het buitenland is echter in sommige vallen flink duurder dan het bellen met de vaste telefoon.

De verzekeraars hebben echter nog het meeste last van de inflatie: daardoor zijn veel spullen en diensten die ze moeten vergoeden duurder geworden.

Bril of contactlenzen

De meest geclaimde schades bleken kosten voor medische hulp en het verlies van bril of contactlenzen. Van alle betaalde premies betaalden de reisverzekeraars vorig jaar 52,7 procent uit als schade. Dat was een jaar eerder nog 50,1 procent. Vanwege de toegenomen schadevergoedingen, zagen de reisverzekeraars hun resultaat over 2001 dalen van 10,2 naar 7,5 procent van de verdiende premie.

Ondanks de hogere schade, zeggen de verzekeraars de premie nauwelijks te verhogen. Ze doen dit naar eigen zeggen vanwege de onderlinge concurrentie. De verzekeraars, die samen vorig jaar 400 miljoen euro omzetten, kunnen inderdaad nog wat klanten winnen.

Uit onderzoek bleek namelijk dat vorig jaar een miljoen Nederlanders onverzekerd op vakantie zijn gegaan naar het buitenland. Degenen die wel een polis hadden afgesloten, hadden overigens veelal een doorlopende reisverzekering. Dit betreft inmiddels 63 procent van de verzekeringen. De apart afgesloten reispolis komt steeds minder voor.