De transportministers van de EU-landen hebben in Brussel een akkoord bereikt over maatregelen in de wegvervoerssector. Die moeten de arbeidsvoorwaarden voor vrachtwagenchauffeurs verbeteren en vervoerders meer vrijheid geven om grensoverschrijdende diensten aan te bieden.

Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) draagt het akkoord bij "aan een gelijk speelveld, betere handhaving en de aanpak van sociale misstanden en oneerlijke concurrentie."

Volgens het compromis moet een buitenlandse transporteur die goederen vervoert in een EU-land gelijk loon ontvangen voor gelijk werk. Een vervoerder krijgt dan binnen Nederland dus hetzelfde betaald als een Nederlandse chauffeur.

Om oneigenlijk gebruik van de zogenoemde cabotage tegen te gaan, komt er een verplichte pauze van vijf dagen tussen dergelijke ritten.

Het voorstel moet nog worden voorgelegd aan het Europees Parlement.

Slapen in de cabine voor de weekendrust van 45 uur blijft verboden. Wel start de Europese Commissie een onderzoek naar de beschikbaarheid van goed beveiligde parkeerplaatsen waar chauffeurs in hun truck kunnen uitrusten.

Vanaf 2024 moeten alle internationale vrachtwagens zijn uitgerust met een slimme tachograaf die registreert waar en wanneer een truck de grens is overgegaan. De tachograaf houdt ook alle laad- en losbewegingen bij.

"Een klap in het gezicht voor bus- en vrachtwagenchauffeurs", reageert PvdA-Europarlementariër Agnes Jongerius. "Deze deal keert zich tegen een eerlijk loon, zorgt voor oververmoeide chauffeurs en maakt geen einde aan de uitbuiting die elke dag op de Europese wegen plaatsvindt. De sociale dumping gaat gierend hard door."

Jongerius hoopt dat het Europees Parlement het akkoord dat de ministers sloten gaat aanpassen.

Wil jij elke zaterdag het beste van de economie- en techredactie in je mailbox? Abonneer je dan nu op onze Zaken van Morgen-nieuwsbrief!