De uitverkopen op Black Friday, het afgelopen weekend en Cyber Monday hebben voor 21 procent meer pintransacties gezorgd vergeleken met een jaar geleden. 

Volgens cijfers van Betaalvereniging Nederland trokken Nederlanders op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag bijna 58 miljoen keer hun pasje. Dat is 16 procent meer dan in een normaal lang weekend van dit jaar.

Hoewel Black Friday alleen op vrijdag valt, kiezen veel winkels ervoor aanbiedingen over meerdere dagen te spreiden. In de cijfers zijn daarom ook transacties van zaterdag, zondag en Cyber Monday meegenomen. Op die laatste dag gaan consumenten doorgaans online op jacht naar koopjes voor het feestdagenseizoen.

Ook in Nederland zijn veel bestellingen gedaan via het internet, zoveel zelfs dat PostNL moeite heeft om alles op tijd bezorgd te krijgen. In de eigen app waarschuwt het postbedrijf dat pakketten mogelijk later dan normaal worden afgeleverd.

Online-omzet iDEAL ook flink gestegen

Er werden de afgelopen dagen via online-betaalplatform iDEAL dik tien miljoen betalingen verricht. Dat is 38 procent procent meer dan vorig jaar en 72 procent meer dan normaal. De online-omzet via iDEAL bedroeg ruim 845 miljoen euro, terwijl de pinomzet uitkwam op dik 1,5 miljard euro.

Betaalvereniging Nederland baseert zich op cijfers van één grote transactieverwerker, equensWorldline. Op basis daarvan is een schatting voor het hele land gemaakt. Cash- en creditcardbetalingen zijn buiten beschouwing gebleven.

Supermarkten profiteren amper van koopgekte

Niet alle branches profiteren overigens van Black Friday. Volgens internationaal onderzoek van Stocard, een soort portemonnee-app waarin consumenten klantenkaarten kunnen bewaren, merken supermarkten bijvoorbeeld nauwelijks iets deze winkeldag.

Ook bouwmarkten scoren nog niet heel goed. Verder blijkt dat het Black Friday-fenomeen in Nederland populairder is dan in België. Hoewel de trends in beide landen vergelijkbaar zijn, zijn de cijfers uit België minder extreem.