Consumenten die vrijdag, dit weekend en deze maandag tijdens de uitverkopen iets gekocht hebben, krijgen die producten mogelijk later dan verwacht. Pakketvervoerders lopen deels achter met de verwerking van bestellingen, hoewel de vertraging wel in lijn der verwachting lag.

DHL streeft ernaar 90 procent van de bestellingen op tijd te leveren. Normaliter gaat het om een percentage van 99 tot 100 procent. Bij PostNL komt normaliter 98 procent van de bestellingen op tijd aan en is dit percentage nu enkele procentpunten lager.

De vervoerders zijn overigens nog steeds erg druk met de extra bestellingen die deze maandag, oftewel op Cyber Monday, binnenkomen.

De bezorgdiensten adviseren consumenten met de track-en-tracecode in de gaten te houden wanneer hun bestelling aankomt.

Twee keer zo veel pakketten 

De woordvoerder van DHL legt uit dat bij online bestellingen van oudsher vooral de nadruk op maandag lag, maar dat het nu eigenlijk vier dagen lang, van vrijdag tot en met maandag, topdrukte is. "Heel veel bestellingen vinden plaats op zaterdag en zondag. Dat betekent dat er nog een golf aankomt die we moeten verwerken."

Hij benadrukt dat dit ook verwacht werd en dat de vervoerder ook over het algemeen tevreden is. "Het is zo druk en er zijn zo veel bestellingen dat iedereen wel weet dat de 100 procent next day delivery onder druk kan komen."

PostNL zegt twee keer zo veel pakketten te verwachten als normaal. Een voorlichter legt uit dat het concern de afgelopen jaren heeft geïnvesteerd in uitbreiding van capaciteit en dat het bedrijf nu op volle capaciteit draait, maar dat het lastig is om de keten zomaar op te rekken.