Singles Day, de dag waarop Chinezen cadeaus kopen voor zichzelf en anderen om te vieren dat ze vrijgezel zijn, heeft webgigant Alibaba zondag een recordbedrag van bijna 31 miljard dollar (27 miljard euro) opgeleverd. 

Vorig jaar zette Alibaba op Guanggun Jie, zoals de dag in het Chinees heet, nog ruim 25 miljard dollar (22 miljard euro) om. Dat was 39 procent meer dan in 2016.

Singles Day werd in de jaren negentig bedacht door vier studenten. Sinds 2009 is het een koopfestijn op internet. In dat jaar begon oprichter van Alibaba Jack Ma 11 november te gebruiken om mensen met speciale aanbiedingen naar zijn internetwinkels te lokken.

De speciale feestdag werd rond middernacht met een grote tv-show afgetrapt. Toen het 0.00 uur werd, stroomden de eerste bestellingen binnen. Alibaba zette in de eerste vijf minuten naar verluidt al zo'n 3 miljard dollar (2,6 miljard euro) om.

Niet alleen consumentenelektronica werden verkocht, ook veel luxegoederen. Volgens Chinese media werden zelfs dure auto's gekocht. Vooral producten van Xiaomi, Apple en Dyson waren populair.