D-reizen en Ryanair zouden de wet overtreden door hun klanten extra te laten betalen voor telefonisch contact met de klantenservice, stelt de Consumentenbond woensdag. De organisatie heeft de kwestie aangekaart bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens beide partijen is de klacht ongegrond.

Bedrijven mogen geen extra kosten rekenen voor klanten die naar de klantenservice bellen. De bond onderzocht bij tientallen bedrijven hoe ze omgaan met deze regels.

De meeste ondernemingen houden zich aan de regels, maar D-reizen brengt volgens de Consumentenbond extra kosten in rekening bij klanten die buiten openingstijden van de reisbureaus telefonisch contact zoeken. Zij moeten bellen naar een 0900-nummer.

In een reactie laat D-reizen weten dat dit pertinent onwaar is. De reisorganisatie berekent alleen de gebruikelijke belkosten voor het consumentenservicenummer, zegt marketingmanager Danja Lekkerkerk.

"Ons servicecenter staat met het servicenummer 0900-1811 zeven dagen per week tot 23.00 uur klaar om de reiziger te helpen", zegt zij. "Hiervoor berekenen wij geen extra kosten. We hebben de Consumentenbond om rectificatie gevraagd."

Wie Ryanair wil bellen, kan de vliegmaatschappij alleen bereiken via 0900-nummers. In een reactie liet Ryanair de Consumentenbond weten dat klanten ook gratis via de website kunnen boeken of wijzigingen kunnen laten doorvoeren.