
Ook PepsiCo overweegt op markt voor cannabisdranken te betreden
"We gaan er kritisch naar kijken, maar ik ben nog niet bereid om onze plannen te delen", zegt Johnston.
De productie en verwerking van cannabis kan op steeds meer interesse rekenen van het bedrijfsleven door de legalisering van het gebruik van wiet in sommige landen.
In september kwam de Canadese nieuwszender BNN Bloomberg met het nieuws dat PepsiCo-concurrent Coca-Cola in gesprek zou zijn met cannabisproducent Aurora Cannabis om dranken op de markt te brengen die met cannabis geïnfuseerd zijn.
Het bedrijf achter het biermerk Corona investeerde ook in cannabis: dat stak ruim 3,4 miljard euro in cannabisproducent Canopy Growth. De Amerikaanse brouwer Lagunitas, eigendom van Heineken, bracht in de VS het non-alcoholische cannabisdrankje Hi-Fi Hops op de markt.
Eind september werd ook bekend dat het Deense wietbedrijf StenoCare een beursgang maakt. Hiermee werd het bedrijf het eerste Europese bedrijf op de beurs dat wiet verkoopt.
Winstverwachting werd dinsdag verlaagd
Johnston besprak de stap bij een kwartaalupdate van de frisdrank- en snackproducent. Het bedrijf is positiever gestemd over de groei van de omzet op eigen kracht voor het gehele boekjaar 2018. Wel werd de winstverwachting voor dit jaar iets verlaagd vanwege negatieve wisselkoerseffecten.
De maker van onder meer Pepsi Cola, Lays-chips, en Cheetos rekent nu voor het lopende jaar op een autonome groei, dus exclusief wisselkoerseffecten, overnames en desinvesteringen, van minstens 3 procent.
In het derde kwartaal krikte PepsiCo de omzet met 1,5 procent op, tot 16,5 miljard dollar vergeleken met een jaar eerder. De autonome groei was bijna 5 procent. Het bedrijf boekte een nettowinst van 2,5 miljard dollar, een stijging van 16 procent. PepsiCo verkocht meer snacks en zag de verkoop van drankjes op de Noord-Amerikaanse markt licht opveren.