AMSTERDAM - Aldi en Lidl hebben de afgelopen twee jaar hun marktaandeel in Nederland vergroot van 9 naar 13 procent. Dat betekent volgens berekingen van marktonderzoeker Gfk een omzetgroei van 900 miljoen euro. De stijging is ten koste gegaan van Nederlandse branchegenoten.

"Alle supermarkten hebben geleden onder het oprukken van de Duitse ketens. In het bijzonder zijn C1000, Super de Boer en Edah getroffen. Want zij hebben meer vestigingen buiten de Randstad waar de discounters het sterkst zijn", aldus J. Holla van Gfk.

De opmars van Aldi is inmiddels gestabiliseerd. Ten opzichte van het eerste kwartaal in 2004 is deze supermarkt in de eerste drie maanden van dit jaar 1,4 procent marktaandeel kwijtgeraakt. Dat betekent dat er 70.000 huishoudens minder de deuren van Aldi hebben gepasseerd.

Volgens Holla is de aantrekkelijkheid van Aldi verminderd door de prijzenoorlog en het kopiëren door concurrenten van Aldi's sterke punten, zoals aanbiedingen van spullen in de non-foodsector.