DEN HAAG - Stichting De Ombudsman en Interpolis gaan 'pijndossiers' van letselschadeslachtoffers van de Tilburgse verzekeraar aanpakken. Het gaat om een proef van twee jaar.

Met behulp van de stichting hoopt Interpolis de afhandeling van schadeletselclaims te verbeteren en vastgelopen zaken vlot te trekken. Volgens Interpolis-directeur Jack Hommel gaat De Ombudsman in tien zaken als coach optreden. "Daarbij gaat het niet alleen om juridische en verzekeringstechnische apsecten, maar ook om de emoties van slachtoffers."

Stichting De Ombudsman begeleidt al jaren letselschadeslachtoffers. "Wij hebben een succesvolle aanpak ontwikkeld. De overheid heeft echter besloten deze dienstverlening niet langer te subsidiëren", aldus woensdag directeur Els Prins van De Ombudsman.

Letselgevallen

Het Verbond van Verzekeraars juicht het initiatief toe. Volgens een woordvoerder van de brancheorganisatie is in 80 à 85 procent van de circa 50.000 letselgevallen per jaar de schade binnen twee jaar afgehandeld. De rest loopt door het karakter van het aansprakelijkheidsrecht langer door. Dat kan tot grote problemen voor de slachtoffers leiden.. "Ze hebben dan niet alleen te maken met de naweeën van het ongeluk, maar raken ook verzeild in een lange procedure om financiële genoegdoening."