Tencent, de Chinese tegenhanger van de streamingdienst Spotify, kan een stuk betere winstcijfers overleggen dan het origineel. Het bedrijf rekent voor dit jaar op een verdubbeling van de winst.

Tencent Music maakte in 2017 een brutowinst van 400 miljoen dollar (345 miljoen euro). Dit jaar verwacht het bedrijf dat op te schroeven tot ruim 760 miljoen dollar, bij een ruim 70 procent hogere omzet van 3,1 miljard dollar.

De cijfers van Spotify steken daar schril bij af. Het Zweedse bedrijf noteerde in het tweede kwartaal een verlies van 90 miljoen euro bij een omzet van 1,3 miljard euro.

Volgens analisten heeft Tencent succes met een bedrijfsmodel dat minder dan bij Spotify drijft op abonnementen van klanten. Het bedrijf levert ook onder meer karaokediensten en verkoopt apparatuur zoals microfoons en headsets.

Tencent is van plan zijn muziektak naar de Amerikaanse beurs te brengen. Volgens Reuters denkt het bedrijf daar 2 miljard dollar mee op te halen.