LEIDSCHENDAM - Het zomerweer zorgt voor hoogtijdagen in de supermarkt. Consumenten slaan massaal drank, ijs en barbecuevlees in waardoor de omzet van de supers 30 miljoen euro hoger uitkomt dan de 480 miljoen euro die in een normale week wordt behaald. Dat heeft het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel vrijdag bekendgemaakt.

"De mensen maken van die warme dagen gewoon feestdagen", stelt een woordvoerster. Zij vergelijkt de drukte bij de kassa's met omzetten die normaal rond pasen en pinksteren worden gerealiseerd. Drank en ijs verdwijnen grootscheeps in de winkelwagens.

Nederlanders drinken bij warm zomerweer al snel vier keer meer dan normaal. Wat voor drank het dan is, maakt niet zoveel uit. Zo gaat karnemelk 30 tot 50 procent meer de deur uit. Bij de wijnen is vooral rosé in trek, wat ten koste gaat van rode wijn. Er gaat in deze dagen 25 procent meer rosé de winkel uit.

Zeer hot

"Rosé blijft zeer hot", wat het CBL enigszins verbaast. "Sinds 2001 zien we elk jaar de verkoop van rosé ongeveer 10 procent stijgen. Je denkt dan op een gegeven moment dat die groei ophoudt. Maar ook dit jaar is het weer het geval. Opmerkelijk."

IJsjes vinden eveneens gretig aftrek. Cornetto's en raketjes worden drie keer zoveel verkocht als in een normale week.

Op zonnige dagen merken supermarkten ook direct dat mensen niet te lang in de keuken willen staan. Barbecuevlees (een zomers weekeinde is goed voor 10 procent meer vleesverkopen), kant-en-klare salades, dressings en afbakbrood verdwijnen in rap tempo uit de schappen. Wordt het vuurtje onder de barbecue niet opgestookt dan wijkt men uit naar een snelle maaltijdsalade of een pizza.