Verkoop Nike met derde gestegen sinds omstreden campagne Kaepernick

De campagne met voormalig NFL-speler Colin Kaepernick legt sportmerk Nike geen windeieren. De online verkoop is deze maand met maar liefst 31 procent gestegen en de koers van de aandelen bereikte vrijdag een recordhoogte.

In 2017 steeg de verkoop in dezelfde periode, na de lancering van de nieuwe campagne, met 17 procent, melden Amerikaanse media vrijdag.

In de nieuwe Nike-campagne speelt American Football-sporter Colin Kaepernick de hoofdrol. Hij was in 2016 de eerste speler die tijdens het volkslied voorafgaand aan de wedstrijd knielde uit protest tegen politiegeweld gericht op zwarte burgers. Sindsdien volgden veel spelers zijn voorbeeld.

In eerste instantie leverde het aandeel van het sportmerk na de lancering van de campagne iets in op de Amerikaanse beurs, met een verlies van ruim 3 procent.

Trump voorspelde zware verliezen voor Nike

De Amerikaanse president Donald Trump, die de acties van sporters met een donkere huidskleur al twee jaar lang veroordeelt, haalde na de lancering van de campagne uit naar Nike. Volgens hem zou het sportmerk zwaar gaan lijden onder de mogelijke boycot van alle Amerikanen die het met Trump eens zijn.

Ook de National Football League (NFL) zou volgens hem last hebben van de controverse die is ontstaan vanwege protesterende spelers.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!

Lees meer over:
Tip de redactie