DEN HAAG/SCHIPHOL - Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) overschrijdt dit jaar waarschijnlijk de milieuregels. Vliegtuigen wijken te vaak af van hun routes. Daarvoor kan LVNL een boete krijgen, zei een woordvoerster van de instantie woensdag.

Oorzaak van de overschrijding is het probleem van het parallel starten. Vorig jaar bleek dat vliegtuigen die gelijktijdig vanaf de Polderbaan en Zwanenburgbaan vertrekken te dicht bij elkaar in de buurt kwamen. Daarop heeft LVNL de vertrekroutes aangepast, met als gevolg dat de toestellen te vaak van hun in de wet vastgelegde routes afwijken.

Afwijken

Slechts 3 procent van de dagelijks vertrekkende vliegtuigen mogen van hun baan afwijken. Nu loopt dat tegen de 6 procent, aldus LVNL. De kans bestaat dat de schade later dit jaar wordt ingehaald als de luchtvaartsector een definitieve oplossing voor het parallel starten vindt. De kans daarop is klein.

Herrie

De sector blijft worstelen met het gelijktijdig starten van vliegtuigen vanaf de twee banen. Al drie keer zijn de routes aangepast. Nu vliegen de toestellen vanaf de Polderbaan rechtdoor en wijken ze vanaf de Zwanenburgbaan direct naar rechts af. Daardoor wordt er boven bepaalde meetpunten meer herrie dan verwacht geproduceerd, maar voorlopig ziet het ernaar uit dat het lawaai binnen de grenzen blijft.

Debat

Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer zei woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer dat de luchtvaartsector een definitieve oplossing in gedachten heeft. Over de details beschikt ze nog niet. Wel zei ze bereid te zijn nog eens goed naar het huidige systeem van geluidsnormen te kijken als het probleem van het parallel starten tot capaciteitsproblemen leidt op Schiphol. Vooralsnog is dat niet het geval.

Het zou overigens niet de enige keer zijn dat LVNL de regels overschrijdt. Dat gebeurde in 2003 en 2004 ook al.